maandag 6 januari 2014

Wat of wie is 'de wetenschap'?

De media staan vol uitkomsten van onderzoeken. De wetenschap onderzoekt wereldwijd de vreemdste dingen. We slikken dit allemaal als zoete koek, want het is toch officieel onderzocht......


Volgens Wikipedia is 'wetenschap'; zowel systematisch verkregen en geordende objectieve menselijke kennis, als het proces van kennisverwerving en de gemeenschap waarin deze kennis wordt vergaard. Deze gemeenschap heeft haar eigen wetenschappelijke methodes en conventies. Wetenschap en technologie zijn belangrijke elementen van de moderne geïndustrialiseerde samenleving.

Met deze omschrijving weet je dus nog steeds weinig tot niks. Een aantal jaar geleden heeft 'de wetenschap' mij wijsgemaakt dat als een winter niet streng genoeg is geweest, er de seizoenen erna wel heel veel ongewenste insecten (muggen, vlooien, etc.) verschijnen. Als het goed hard vriest, overleven er minder eitjes. Logisch. Omdat er al jaren niet geschaatst kon worden, waren er elk jaar natuurlijk weer die muggen. Tot vorig jaar; weken heeft het gevroren. Nou, we hebben afgelopen zomer nog nooit zoveel muggen gehad! In een naastgelegen recreatiegebied kon ik alleen wandelen met bril op en mond dicht! Dan vraag ik me af; hoe is die uitkomst tot stand gekomen, welk belang zit hierachter, wie heeft überhaupt om dit onderzoek gevraagd, wie heeft dit bekostigd en waarom hoor je er niks meer van deze onderzoekers als er geen 'reet' van klopt......

Dit blijkt met veel onderzoeken zo te zijn. Het ene jaar wordt het klimaat alarmerend warmer en droger en dan verzuipt het bos hier weer! Het ene jaar mag je als verse moeder een paar dagen na een keizersnede pas weer vast eten en bij onze tweede, mocht ik gelijk aan de warme prak. En ohhhh, wat had ik een honger bij die eerste; iedereen mij maar feliciteren en lekker beschuitjes eten en ik honger lijden in dat bed. Ik geloofde het..... Tja, onderzoek had uiteindelijk uitgewezen dat het toch niet nodig was.
In Trouw.nl staat het ene jaar dat mannen beter zijn in alles en het jaar erna staat in Telegraaf.nl dat vrouwen toch wel beter zijn in alles. En zo zijn er nog plenty voorbeelden.

Ik vraag me echt af wie opdracht geeft voor een onderzoek. Je ziet de onbenulligste onderzoeksresultaten voorbij komen. Meestal wordt er niet aangegeven dat er een commerciële partner achter zit. Vaak zijn het universiteiten of onderzoekscentra, staat in de tekst. Of zitten er altijd commerciële belangen achter? Is dit om subsidiepotten leeg te trekken? Wie betaalt dit anders? Toch niet 'ikke'?

Ik vraag me ook af waarom we resultaten van onderzoeken zomaar als waarheid aannemen? Is dat niet veel te naïef anno 2014?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten