dinsdag 31 december 2013

Een terugblik op mijn afgelopen jaar!

Nog een paar uur te gaan en we zitten in het nieuwe jaar; twintig-veertien. Wat vond ik ervan, wat ga ik anders doen of juist hetzelfde;

Wat mij opviel in dit afgelopen jaar was dat het in de media een vrij negatief jaar was. Wat een ellende werd er naar boven gehaald; geweld, bedrog, fraude, armoede, bezuinigingen, etc. Ik stel me weleens voor hoe het zou zijn als we geen media hadden. Ik denk dat de wereld er dan positiever uit zou zien, want je baseert je beeld en gemoedstoestand op wat je om je heen ziet en ervaart. Misschien weer wat naïef om zo te leven? Wat niet weet, wat niet deert...... Ik besef dat ik me soms weleens heb laten meeslepen, met als gevolg dat ik er niet blijer van werd.
Kun je je afsluiten voor negatieve berichtgeving waar je niet vrolijk van wordt? Of is het goed om te weten wat er speelt? That's the question.

Ik ben wat selectiever ben geworden qua berichtgeving via Social Media. Gaat trouwens automatisch. Mensen die op Facebook alleen maar geweldige berichten plaatsen hoe geweldig hun 'hubbie (?) of mannetje' is en natuurlijk hun bovennatuurlijke kids, haal ik uit m'n tijdlijn. Ik heb geen zin in deze berichten, vooral niet als je via andere wegen hoort dat ze het thuis drukker hebben met ruzie zoeken dan gezellig zijn. Ik heb hier weleens een blog over geschreven 'de show van het leven'. Keuzes maken in het digitale leven (net als in het normale leven); hier wordt het een stuk realistischer en rustiger van.... Ook mensen die alle maar 'rotzooi' en reclame erop zetten, haal ik uit m'n tijdlijn. Of alle advertenties liken. Allerlei dierenleed delen; erg, maar ik zit daar op zo'n moment niet op te wachten.

Ik merk ook dat ik ouder word, omdat m'n kinderen groter worden.  Ze worden mondiger, zijn me soms al te slim af. De wereld ligt voor hen open. Voor mij gaat het hard, maar voor hen is het tempo makkelijk bij te houden. Dit merk ik ook tijdens m'n werk. Met een beetje training en energie lukt het me goed. Het is ook leuk om bij te blijven en niet langs de zijlijn te belanden. Je hebt jongeren wel nodig om een mooie combinatie te maken tussen inzichten, ideeën en ervaring. Ik beloof dat ik hard m'n best zal doen, geen 'vastgeroest oud wijf' te worden dat roept, 'ja, maar dat heb ik altijd al zo gedaan.....' Dus 'wake me up' als ik me in die richting begeef!

Ik wil nog meer speciale momenten creëren voor mezelf die het hoofd in gaan als mooie herinneringen. Ik besef dat ik deze zelf moet creëren. Momenten waaruit je voldoening haalt. Iedereen heeft behoefte aan andere momenten en vindt iets anders special. Voor mij zijn dit onverwachte, bijzondere, verrassende dingen. In 2013 waren dit oa; zomaar 'alleen met jezelf' eens ergens heen gaan, met de 'duck' en de kinderen rondjes blijven rijden op de rotondes met de muziek hard aan, op een mooie manier afscheid mogen nemen van een dierbaar iemand, een onverwacht bloemetje brengen bij mensen die zich afvragen waar ze dit aan te danken hebben, nieuwe mensen ontmoeten, live kennis maken met digitale bekenden, uitdagingen stellen voor mezelf en daardoor overwinningen behalen, zomaar iets doen voor iemand zonder iets terug te verwachten, keuzes durven maken die andere mensen niet altijd pleasen, blij worden van kleine dingen, ideeën ook werkelijk uitvoeren en zo zullen er nog wel een aantal dingen zijn.

Voor 2014 eigenlijk geen goede voornemens, die hou ik toch niet vol anders had ik het al eerder gedaan. Wel een aantal dingen een klein beetje anders doen.... Over het algemeen kan ik zeggen dat ik een druk maar voldaan leven heb op dit moment. Soms wil ik weleens teveel van mezelf, maar dat doe ik allemaal zelf, is me weleens verteld. Ik kan mezelf zijn en doe m'n ding.  Leo verklaart me weleens voor gek als ik met de dieren in en om het huis 'praat', maar ik ben wie ik wil zijn en hij heeft me zelf uitgezocht. Ook m'n kinderen vinden mamma wel een beetje raar op z'n tijd als ze liedjes gaat zingen die niet aan te horen zijn, en zich niet als standaard mamma gedraagt, maar ze hebben (nu nog)  liever een "gekke" mamma dan een gewone, zeggen ze! Dus ga ik maar lekker verder zo volgend jaar.

Ik wens je het beste toe in het nieuwe jaar! Realiseer je dat je een groot deel van je eigen leven/geluk in eigen handen hebt! Een goede gezondheid is natuurlijk een geschenk, maar de rest is redelijk stuurbaar. Maak er wat moois van.......

1 opmerking:

  1. Hi MARTINE,
    w.m.b. : alles was, is en zal ENERGIE en/of "tastbaar" zijn,
    in wat voor verschijningsvorm dan ook.
    Dat je er in 2014 dezelfde hoeveelheid of meer van mag ontvangen,
    als in 2013. Ik vind dat "meer" wel leuk, omdat dat ook je meisjesnaam is!
    O ja, ook gezondheid en geluk, voor 2014, natuurlijk, voor jou, je kids, Leo, en hen die je verder lief hebt. Ik zou bijna zeggen: Ook voor je "vrienden"...hi....hi..... Fijne wisseling! Cor.

    BeantwoordenVerwijderen