zaterdag 11 januari 2014

De onzichtbare klant

Ook ik kom wekelijks in verschillende winkels net als jij! Heb je je weleens de onzichtbare klant gevoeld?
 
Ik zal een situatie omschrijven. Dan sta je in een winkel te wachten tot je geholpen wordt. Eén van de 'verkoopsters' is bezig met een klant die hele waslijst nodig heeft. Deze klant laat aan jou merken het ook vervelend te vinden dat ze zoveel nodig heeft, wat natuurlijk niet hoeft. Er lopen gelukkig nog drie 'verkoopsters'. Dus je wacht rustig af tot ze je zien! Je probeert oogcontact te maken. Op een gegeven moment, na een paar minuten, ga je twijfelen of je niet onder de 'mantel van Harry' zit..... Ze lopen wat in de winkel te rommelen en achter de schermen hebben ze het druk met een discussie over het komende weekend. Zo luid, dat je het gênant vindt dat je ze eigenlijk afluistert in een privé gesprek. En je staat daar maar. Ook de dame die bezig is met de klant voor je, signaleert je blijkbaar niet, want er wordt niet geroepen om versterking. Geen 'ik kom zo bij u hoor'.
In gedachten dwaal je af........ Zal ik weglopen? Ja, maar ik heb toch m'n boodschapje nodig. Zal ik vragen aan die dame die geen klant heeft en mij over het hoofd ziet, of ik m'n bestelling op mag geven? Zal ik roepen dat ik haast heb? Zal ik vragen of ik alsjeblieft geholpen mag worden? Zal ik hoesten, zodat ik via geluid opgemerkt wordt? Zal ik overdreven glimlachen, waardoor ik wèl geholpen wordt? Zal ik heel geërgerd kijken? Shit, ik krijg zelfs met niemand oogcontact! Of zal ik als een 'oeblie' blijven staan, totdat de klant voor me klaar is.
 
Dat zijn de keuzes die je hebt als klant.
 
Nu ligt het aan de situatie, wat ik doe. Als er geen andere winkel is waar ik heen kan, kies ik vaak voor het laatste; de 'oeblie-keuze'. Maar ik ben al vaak genoeg weggelopen. Dan hoop je dat de dame/heer achter de toonbank je terugroept, zodat het toch nog goed komt, maar dat is tot nu toe een illusie gebleken. Je verwacht en hoopt dat winkels blij zijn dat ik iets wil kopen of met klanten in het algemeen. Dat is vaker niet zo dan wel, is mijn ervaring. Misschien ligt het wel aan mij, kan ook. Of m'n verwachtingen liggen te hoog of ik ben niet de gewenste klant voor veel winkels.
 
Hoe leuk is het voor een klant die met dit natte winterweer helemaal naar jouw winkel komt om jou omzet te bezorgen, zich welkom te voelen. Daar heb je toch die advertenties voor geplaatst, daar heb je die mooie aanbiedingen voor gemaakt, daar heb je die mooie producten voor gemaakt, daar heb je toch je best voor gedaan als ondernemer. En dan stapt die klant over de drempel en dan moet naar mijn idee het feest beginnen! Een warm welkom, 'goedemiddag mevrouw, ik kom zo bij u hoor',  een glimlacht naar de klant om aan te geven, 'ik heb u gezien hoor', 'mevrouw, ik zal even mijn collega roepen, zodat u niet zo lang hoeft te wachten', 'mevrouw, wat een weer hè, fijn dat u gekomen bent, wat kan ik voor u doen?' Gezellig een social talk waar we in deze tijd toch allemaal steeds meer behoefte aan hebben.
 
Herkent u het? Ik ben er bang voor......... Er zijn slechts enkele winkels waar dit zo werkt. Die worden ook druk bezocht! Want een oprecht contact met klanten, is een meerwaarde. Een product mag dan duurder zijn. Mensen moeten het fijn vinden om iets te kopen. Kopen heeft een hoge gunfactor. Het enige vervelende voor een klant aan aardige en gezellige verkopers is dat je altijd meer koopt dan je vooraf had bedacht, omdat ze zo aardig zijn! Maar goed dat is volgens mijn niet vervelend voor de winkeleigenaar.
 
Het enige bedrijf waarmee ik geen persoonlijk contact heb, maar wat me nooit over het hoofd ziet, is die van die blauwe enveloppen. Beetje jammer!
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten