donderdag 6 februari 2014

HRM gaat communiceren!

Mijn opleiding is marketing gericht. Ik ben begonnen op een commerciële afdeling als productspecialist bij Brinkman. Ook na mijn overstap naar Preforma, begon ik op de commerciële afdeling. Ik ben best commercieël ingesteld, kan wel zeggen dat ik er goed in ben, maar toch is het niet echt mijn ding....... 


Al snel kwam de vraag om de personeelszaken daar te regelen. Een mooie uitdaging, waar ik door een gerichte HBO opleiding te volgen, als vanzelf in groeide en na verloop van tijd afscheid nam van de commercie. Veel PZ werkzaamheden behoorden niet helemaal tot dit vakgebied, maar deed ik er wel bij, omdat het als vanzelf hierop volgde, nú zou dit onder de noemer communicatie vallen, maar dat bestond toen nog niet!

Ik kende de PZ afdeling bij andere bedrijven als een op zichzelf staande afdeling die ondersteunend functioneerde als stafafdeling, ze verleenden een dienst, niet meer en niet minder. Qua plaats zat het vaak achterin een pand ergens. Meer hoorde je er eigenlijk niet van..... Re-actief.

Op een gegeven moment, werd PZ omgedoopt in HRM, wat een bredere term is. Alleen zijn we ons breder gaan oriënteren? Mijn mening is dat een HRM afdeling moet weten en voelen wat er in het bedrijf gebeurt, hoe de mensen dingen beleven, wat de buitenwereld van het bedrijf denkt (imago). Want in die buitenwereld lopen de toekomstige medewerkers en mensen die een mening hebben over een bedrijf, op basis van de signalen die het bedrijf bewust en onbewust zendt. 
HRM is meer dan alleen een contract maken en een dossier bijhouden. Je moet enthousiast kunnen vertellen over je bedrijf, een rondleiding kunnen geven, weten waar het bedrijf naar toe wil, etc. Jongeren van nu willen je bedrijf kunnen vinden in de digitale wereld en op de verschillende social media, een gevoel krijgen bij het bedrijf. Als HRM-er moet je dan wel weten wat hier gebeurt! En dan hebben we het nog niet eens over interne communicatie. Kom je bijvoorbeeld weleens op de werkvloer?

Ik heb zo'n 18 jaar een combi baan, zonder te beseffen dat dit eigenlijk als combinatie een steeds grotere meerwaarde krijgt. Ik zou eigenlijk niet weten hoe ik de één zonder de ander zou moeten doen. Dit realiseerde ik me pas na het artikel van Ernst Jan Bos; Wervende marketing en de bijeenkomst van Gezond Beleid die als onderwerp 'interne communicatie in relatie tot HRM' had. 

Veel mensen hebben me al gevraagd wat ik leuker vindt HRM of Communicatie?  Ik kan hier geen keuze in maken. Beide vakgebieden zijn leuk, het draait allemaal om mensen, beleving, communicatie, betrokkenheid, contact. 
Ik heb al vaak uitgelegd dat Communicatie en HRM heel dicht tegen elkaar aan liggen en vaak in elkaar overlopen. Maar zie nu ook dat deze trend voor andere bedrijven zeker een meerwaarde kan hebben. Misschien zelfs een must!

Dus opgelet HRM-ers, anders zit je daar straks op je eiland! De tijden gaan veranderen, HRM wordt anders en we moeten mee! Dit betekent een bredere oriëntatie in een 24 uurs economie met meer beleving en minder hokjes. Samenwerking! Ontwikkeling! Eén voordeel, het wordt er alleen maar leuker op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten