dinsdag 2 juli 2013

Geld verdiend of kwijt?

Wij hadden het thuis goed vroeger, al zeg ik het zelf. Het ontbrak ons aan niks. De tijden waren toen niet te vergelijken met nu, maar toch was het gewoon goed!

Ik herinner me nog de momenten dat we zakken met tweedehands kleding kregen van ons buurmeisje Yvette en andere kennissen. Wat een feest was dat zeg. Midden in de kamer alles uit die zakken halen en passen. Vaak zaten er ook andere spulletjes tussen, als kettinkjes en ringen. Dat waren de kersen op de taart. Het leek wel pakjesavond voor mijn gevoel......

Dit hebben mijn kinderen ook! Net even anders, maar als ik thuiskom van de rommelmarkt, staan ze ook klaar in de garage om te zien of er nog iets voor ze bij zit. Ook zij verdelen enthousiast de buit. Wat overblijft, zijn de miskopen.

Die voorliefde voor spullen die tijdens hun levensduur onderweg nog van eigenaar kunnen wisselen, zit er gewoon in.
Het is bijzonder een huis te hebben met spullen met een verhaal, vind ik. Het geeft mij een aangenaam gevoel, een thuis. Ik vind het prachtig om items te hebben die van verschillende mensen zijn geweest uit mijn omgeving en ben dan ook dankbaar als ik dit soort "spullen met een verhaal" krijg! Voor de duidelijkheid, het is bij ons geen afvalinzamelingspunt, ha, ha!

Veel van onze huisraad is ook verzameld. Ik kan me niet voorstellen dat je naar een winkel rijdt, daar alles nieuw besteld en dat de buurvrouw bij wijze van spreke hetzelfde zou (kunnen) hebben.....

Natuurlijk is het ons met de paplepel ingegeven door m'n vader. Alledrie de kinders hebben het. Als je iets tweedehands koopt, kun je veel méér kopen voor het geld wat je anders aan een nieuw item had besteed. En dat zoeken en verzamelen is een sport op zich. Het is niet even naar een vlooienmarkt rijden, kofferbak volladen en klaar.

Het is lopen, lopen, lopen totdat je wat vindt. Soms heb je geluk, en je hebt ook weleens een miskoop. Gelukkig zijn de bedragen altijd te overzien.

Soms ben je naar items op zoek die je na jaren pas vindt. Of spullen die je koopt omdat je ze over jaren pas gaat gebruiken!

Ook kom je spontaan dingen tegen die je niet kunt laten liggen, terwijl je ze op dat moment niet echt nodig hebt. Zo had ik drie paar schoenen gekocht dit weekend, voor 6 euro. Meestal is er weinig te vinden in maat 41 wat ook nog lekker zit en er een beetje netjes uitziet. Maar deze keer wel. Ze waren eigenlijk als nieuw. In één van de paren zat het prijstickertje nog. Volgens de vrouwenlogica blijk ik € 128 bespaard te hebben, volgens de mannenlogica, ben ik € 2 euro armer, omdat ik ze niet nodig had. Tja, zo kun je alles van twee kanten bekijken, maar wat is nou de juiste logica?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten