woensdag 27 februari 2013

Complimenten kunnen ontvangen is ook een kunst....

Het geven van complimenten is iets wat geen onderdeel van onze opvoeding was.
Als mijn vader zei: "Wat zit je haar mooi......" met zo'n vreemd lachje, dan wist je dat het "uien" was. Als hij zei "Heb je nieuwe schoenen?" Dan wist je zeker dat hìj ze in ieder geval nièt mooi vond. Dus zolang je geen omgekeerde-complimenten kreeg, wist je dat het goed ging!


Zo was mijn opvoeding en zo ben ik. Ik wist niet beter, had er geen last van, was niet anders gewend en heb een leuke en onbezorgde jeugd gehad!

Naar mate ik ouder werd, bleek wel dat ik deze omgekeerde wereld verwarrend vond. Want als iemand een welgemeend compliment gaf, gingen bij mij de alarmbellen dat er iets scheef of krom was.
Mijn overlevingsstrategie was, eroverheen praten, bagitaliseren of de aandacht afleiden..... Niet leuk voor de ander natuurlijk, die moeite doet. Eigenlijk gewoon een belediging als je het compliment niet in ontvangst neemt. Je gooit als het ware "het cadeautje" op de grond zonder het uit te pakken.

Bij mijn vorige werkgever volgden we de Dale Carnegie Course. Een trainingsprogramma, waarbij al je eigenschappen, mogelijkheden en vaardigheden onder de loep werden genomen en verder ontwikkeld. Al snel bleek dat ik geen complimenten in ontvangst kon nemen...... Dus wat was de oplossing; net zo lang complimenten ontvangen van mijn collega's totdat ik ze recht in de ogen kon blijven kijken en dank-je-wel kon zeggen. Het duurde een paar rondes, maar het lukte. Mijn hele leven zal ik deze oefening niet meer vergeten, het zweet stond in m'n nek.

Ik moet zeggen dat ik er sinds die tijd bewuster mee omga, het blijft echter een valkuil. Op onverwachte complimenten reageer ik van nature nog steeds "verdedigend". Als ik het aan zie komen, lukt het wel. Het blijft moeilijk, maar ik doe m'n best. Ik vind het trouwens wel leuk een compliment te krijgen net als iedereen, ik vind het alleen moeiljk het in ontvangst te nemen.

Zelf complimenten geven vind ik leuk. Doe ik ook regelmatig. Volgens de geleerden doet iedereen het te weinig dus dat zal ook voor mij gelden. Terwijl het weinig moeite en geen geld kost, en iedereen er blij van wordt, ook al kunnen sommigen ze moeilijk in ontvangst nemen......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten