dinsdag 8 januari 2013

Mis de doelgroep van de toekomst niet...

Ik hoorde de CEO van HEMA in een documentaire zeggen "In deze tijden moet je rennen om stil te staan, dan doe je het goed!". Even nadenken..... Daar heeft hij gelijk in. De wereld verandert heel snel, sneller dan de meeste bedrijven beseffen.

Hoe kunnen deze bedrijven dit op tijd inzien, of zijn ze al te laat?
De doelgroepen veranderen, de nieuwe generaties klanten zijn anders. Ze denken, communiceren en handelen anders. Als bedrijven hier niet in mee gaan, gaan ze de boot missen als zo'n generatie uitgegroeid is tot hun doelgroep. Op zo'n moment krijg je een soort Babylonische spraakverwarring, waarbij je dus de taal niet meer spreekt. En dan kun je je deuren wel sluiten.

Steeds meer bedrijven gaan beseffen dat de digitale media/wereld een steeds prominentere plek in gaan nemen. De wereld wordt transparanter, je kunt een consument niets meer wijsmaken. Consumenten hebben een smartphone bij de hand en als jouw aanbieding helemaal geen aanbieding blijkt of als je prijsniveau niet marktconform is volgens Google, heb je toch wat uit te leggen. Of eigenlijk niet, want ze zijn al verdwenen, voordat je er erg in hebt, zonder dat je de oorzaak weet. Heel gevaarlijk!

De voorlopers hebben hun weg al gevonden via de social media en gaan hier heel bewust en serieus mee om. Ze gebruiken dit als platform, marktonderzoek, promotie, imagobuilding en nog vele andere mogelijkheden die per bedrijf verschillen. Het is een belangrijk onderdeel van de bedrijfscommunicatie geworden. Degene die dit beheert, is iemand met verstand van zaken (op gebied van social media, maar zeker ook bedrijfsbreed kennis over het bedrijf op het gewenste niveau).
De middenmoot is pas begonnen en heeft voorzichtig één voet in de digitale wereld gezet. Ze hebben ergens wat gehoord en denken, we gaan er ook maar eens wat mee doen, want de concurrent doet het ook.
Ze zoeken een medewerker of stagiaire op die het wèl leuk vindt om te doen en zien wel. Ze beseffen echter niet dat je in de digitale wereld een bedrijfsimago kunt maken en breken. Wat zijn je doelstellingen? Hoe ga je die verwezenlijken? Wat zijn je doelgroepen? Wat kan wel/niet? Wie is hiervoor verantwoordelijk? Welke foto's kunnen wel/niet? Welke relaties zijn belangrijk?

Vraag veel en investeer in advies en kennis op dit gebied. Er staan heel veel E-handleidingen op internet. Google en u zult vinden!

Vaak is het zo dat een medewerker zonder kennis van zaken, tijdelijk het account beheert totdat het doodgebloed is en dat de eigenaar de conclusie trekt dat je er eigenlijk niet echt wat mee bereikt.
Ik zie tweets van bedrijven met veel èchte taalfouten (terwijl typefouten tegenwoordig gedoogd zijn - doe je best om het te voorkomen), foto's die niet bijdragen een positief imago, teksten waar niet over nagedacht is, gewoon een ondoordacht communicatiebeleid! Wel allemaal gedaan met de beste bedoelingen trouwens. 

En over een paar jaar zullen deze bedrijven adverteren zoals ze ALTIJD hebben gedaan en wachten op klanten, terwijl de doelgroep van dàn, geen papieren media meer leest..... Niet van het bestaan van deze bedrijven afweet. Want die zijn vergroeid met hun mobieltje dat als onmisbaar onderdeel is gaan fungeren om te kunnen functioneren.
 

Tja, en dan? .............hopen dat je inmiddels je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt.

2 opmerkingen:

  1. De Hema CEO zei ook nog in die docu dat hema wil/moet groeien om nog voordeliger in te kopen om de strijd te kunnen winnen. Dit lijkt me nu niet de goede richting van de beweging, Ook het beeld in de docu van inwisselbaarheid van de leverancier is minachting van waarborg van kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid. Vervolgens wordt het weggeven in de volgende schakel van keten.

    Laten we waken voor inwisselbaarheid.
    zodat je niet ontwaakt, met een naam van leverancier-hopper die net zelf is ingewisseld.

    Stof voor een blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat veel bedrijven vergeten is dat met de komst van social media de wereld van communiceren structureel is veranderd. De klant praat mee, praat over je, of het nu wil of niet. Als bedrijf heb je niet langer de (volledige) controle over wat en hoe er over je gecommuniceerd wordt. Wat je wel kunt doen is keuzes maken over waar je op reageert en hoe je dat doet. Maar, zoals je al zegt, negeren is geen optie!

    BeantwoordenVerwijderen