dinsdag 18 december 2012

Verandering is een zekerheid in het leven

Veranderingen in het leven van een ander zijn makkelijker te beredeneren dan veranderingen bij jezelf. Dat voelt gewoon anders....

Veranderingen geven onzekerheid, vooral als je zelf geen invloed hebt op de situatie. De beste raad is dan je over te geven, want met je zorgen maken, bereik je doorgaans niks. Lekker makkelijk gezegd. Mensen zijn namelijk "meesters" in het tobben. Je weet dondersgoed dat je er niks mee bereikt, alleen de situatie heeft je in zijn macht.
Nu zie je wel een heel groot verschil in mensen. De één heeft van tobben een dagelijks terugkerende hobby gemaakt met als gevolg slapeloze nachten en de anders heeft er eigenljk weinig last van, voor hen is het meer een ongemak waar ze overheen stappen als een drempel. Terwijl de wereld waarin beiden leven hetzelfde is, met soortgelijke problemen.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 5 % van de dingen waarover we ons zorgen maken, uitkomen. Dus in 95 % van de gevallen gebeurt het helemaal niet! Daar leven de verzekeringsmaatschappijen dan ook van. Wij willen zekerheid kopen, voor iets wat in 95 % van de gevallen niet gaat gebeuren. 
Ook kunnen we op 70 % van de dingen waarover we ons zorgen maken geen enkele invloed uitoefenen. Dus ook dat is zonde van onze energie, zou je zeggen. Waarom doen veel mensen het dan toch tegen beter weten in? Een deel zit ingebakken in de genen. Als je moeder een tobbertje was, moet je toch heel erg je best doen het niet te worden. Een ander deel is een stukje levenservaring en opvoeding. En toch sta je zelf aan het roer om keuzes te maken, bewuste keuzes. Oefening baart kunst, zeggen ze.

Ik denk dat ik van verandering houd, maar is dat wel zo? Ik heb toch wel graag een zekere basis van waaruit verandering plaatsvindt. Dit heb ik in mijn leven zeker niet altijd gehad die basis, zowel in de relatie-, werk- en woonsfeer. Ik dacht dat bepaalde dingen voor "altijd" waren, maar voordat ik het wist, bleek het anders. En dan gaat een zogenaamd feit (tenminste daar ging ik vanuit) transformeren in een verandering. Eng natuurlijk, spannend, maar vaak ook niet gewenst, maar onomkeerbaar.

Daardoor heb ik wel geleerd dat niets voor eeuwig is en dat het altijd wel weer goedkomt, ook al wordt het anders. Het gaat echter niet vanzelf. Je moet hier veel energie in steken om weer daar te komen waar je wilt. Dus kun je die energie beter niet steken in "je zorgen maken", want dan heb je geen energie om de regie over je eigen leven weer in handen te nemen.

1 opmerking:

  1. Als ik dat stukje lees waar je het hebt over daar komen waar je wilt, moet ik aan een bepaalde uitspraak denken die ik wel eens eerder heb gehoord; je krijgt in het leven niet wat je wilt, maar wat je nodig hebt... En daar hoort af en toe een verandering bij!

    BeantwoordenVerwijderen