zaterdag 9 juni 2012

Iets wat vastgeroest is, werkt niet goed meer.....

Ik was deze week bij een klant. Een foto maken voor de website om in de rubriek "onze klanten" te zetten. Want wat is nou mooier dan een lachende klant op je website. Je kunt zelf wel vertellen dat je als bedrijf heel goed bezig bent,  maar dit zegt elk bedrijf. Dus hier doen we wat aan. Het is keer op keer weer geweldig deze gedreven mensen over hun passie te horen vertellen en dan KLIK.
Maar goed, daar liep ik een vertegenwoordiger tegen het lijf van een kassenbouwbedrijf. Ik kon de beste man niet; grijs haar, leeftijdscategorie rond de 60, aardige man en al ruim 25 jaar in dienst.  Dus, ik zeg gekscherend "Zo, dus vastgeroest?" Verwachte een verdedigingsantwoord, maar kreeg als antwoord "Ja, ik zit m'n tijd wel uit hoor, ik maak me niet druk meer". Dat zet je aan het denken.
Want zo hebben we er nogal wat in de arbeidsmarkt, de babyboomers die nog jaren moeten werken, gouden tijden hebben beleefd en hun tijd wel uit zitten. Door de op poten staande wijzigingen in het ontslagrecht, zal er wel iets gaat veranderen. Tenminste dat lijkt me wel verstandig. Anders zullen velen van dezen, een probleem hebben, verwacht ik.

Hoe krijg je mensen weer in beweging?

De wereld is enorm snel veranderd, zonder dat velen dit hebben opgemerkt trouwens. De veranderingen die ze om zich heen zien, zijn volgens hen slechts tijdelijk. Het wordt vanzelf weer zoals vroeger, want vroeger was alles beter, blijven ze dromen. Ze hebben het altijd zo gedaan, zo ging het altijd goed dus het lijkt ze ook beter dit zo in stand te houden. De afstand tussen deze achterblijvers en de nieuwe wereld wordt steeds groter. Want wie heeft er nou contact met een ander via social media? Dat is niet normaal!

En wat nou vervelend is, dat niet alleen wij, maar ook deze mensen steeds langer moeten werken. Dus de jongeren moeten nog vele jaren met deze mensen samenwerken. De jongere generatie vecht als het ware tegen de oudere generatie. En de oude garde temt op zijn beurt de jonge. De jongeren zijn ambitieus en flexibel; de ouderen schermen met wijsheid en ervaring.Gaat dit goedkomen? Of kunnen deze ervaren medewerkers dit op een goede manier overdragen aan de jonge enthousiatelingen zonder ze te remmen?

Nu een stapje van 20 jaar vooruit in de tijd... Hoe voorkom ik dat ik ook roestvorming ga vertonen? Bobbeltjes waar je het niet verwacht? Ik ben er bewust mee bezig roest te voorkomen, maar wellicht stonden zij die verder dromen, er ook wel zo in op mijn leeftijd. Is het een feit wat mij ook gaat overkomen of iets waar je toch invloed op hebt? Ik hoop het laatste....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten