donderdag 21 juni 2012

De wereld over 10 jaar......

Tien jaar lijkt een hele tijd, dat is het ook, wat gaat en kan er veel gebeuren in deze tijd. Niet alleen ik verander, maar ook de wereld om mij heen. Hoe ouder ik word, hoe sneller de wereld lijkt te veranderen. Ik neem aan dat anderen hier ook last van hebben?

Hoe doen we onze boodschappen in 2022? Gaat we alles bij authentieke, ambachtelijke "makers"  kopen die een verhaal hebben, waardoor we een beleving bij het product krijgen? Of bestellen we alles via de Ipad en wordt dit op de meest makkelijke en zakelijke manier thuis bezorgd? Tijd is geld.
Misschien zullen we voor een deel zelfvoorzienend worden om zo onze kinderen wijze lessen mee te geven. Want je moet er toch niet aan denken dat je kinderen of kleinkinderen denken dat aardbeien uit het land van Sinterklaas en tomaten uit het land van de pizza komen.... En dus niet in NL groeien omdat alles achter gesloten deuren gebeurd.
Worden tuinbouw producten in verdiepingsgebouwen geteeld onder kunstmatige omstandigheden of juist zo natuurlijk mogelijk? Wat wil de consument over 10 jaar?


Als je dat wist, zou dit het leven een stuk makkelijker maken! Gelukkig is het leven een uitdaging en moet je ervoor zorgen dat je voorbereid bent.

Het is een feit dat de consument steeds mondiger wordt en steeds meer informatie tot z'n beschikking heeft. Je maakt een consument niets meer wijs. Ze weten wat ze willen, je hoeft het alleen maar aan te bieden op het juiste moment. Een binding met een consument is belangrijk, want het overstappen naar een andere bedrijf, wordt steeds makkelijker. De markt beperkt zich niet meer tot plaatselijke winkels, maar strekt zich wereldwijd uit door internet. Consumenten hebben weinig beperkingen meer, des te meer mogelijkheden. Onderscheidend vermogen en toegevoegde waarden zullen voor bedrijven steeds belangrijker worden. Producttechnische zaken die voor veel verkopers nu nog heel belangrijk zijn, zijn voor consumenten als vanzelfsprekend. Dit soort informatie willen ze niet horen.

De wereld wordt transparanter, er wordt kennis gedeeld om er samen beter van te worden, maar wil iedereen hieraan meedoen. Want kennis is macht. De één zegt namelijk dat als je kennis deelt, het zich vermenigvuldigt en de ander zegt, als je kennis deelt, heb je nog maar de helft. Angst voor de toekomst is dan ook een slechte raadgever, als je het mij vraagt.
Gelukkig blijft de consument wel voorspelbaar als je opgelet hebt; ze willen waar voor hun geld, ze willen aandacht, respect, gehoord worden, erbij horen. Dus als we deze behoeften invullen, krijgen we geld voor onze waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten