woensdag 6 april 2016

Een gelukkig kind is ook belangrijk!

Ik zie meestal kinderen die er keurig netjes uitzien, mooie kleertjes, haar netjes zoals het hoort en bijpassende schoentjes. Dit zou ik ook graag willen als moeder, maar mijn jongste dochter houdt van combinaties die je zelf nooit zou verzinnen met zoals het in Maasdijk toegestaan is, klompen eronder. En zo zijn er nog een aantal outfits waarbij je moet slikken als ze trots naar beneden komt 's-morgens.

Dit heeft ze al van jongs af aan gehad. Op de peuterspeelzaal moest en zou ze in haar prinsessenjurk op de schoolfoto. In de winter, wilde ze ook haar slippers aan, want ze kreeg toch geen koude voeten. Broeken die vies waren, maakten ook niks uit, want 'mam, m'n broek wordt toch vies, ook als ie schoon is'.....

Dikwijls heb ik me afgevraagd, wat moet ik hiermee? Ik vind het belangrijk dat een kind mag zijn wie zij/hij is. Zelfvertrouwen vind ik ook heel belangrijk. Dus als ik keer op keer kritiek heb, ga ik deze doelen niet bereiken. Wat vind ik dan niet leuk? Wat zit me dwars? Eigenlijk ben ik bang dat mensen denken dat ik die combinaties uitzoek, dat ik die klompen mooi vind, etc. Een soort plaatselijke schaamte.
Maaaaaaar daar heb ik me inmiddels bij neergelegd, want het zijn details in het leven. Lekker belangrijk. Ik ga ervan uit dat dit zich vanzelf corrigeert gedurende haar leven. Dit duurt vrij lang, te lang voor mijn gevoel. En als het niet komt, dan heb ik in ieder geval een kind met een eigen wil, zelfvertrouwen, een creatieve manier van combineren en bovendien is ze gelukkig dat ze alles mag dragen wat ze wil. Want de meeste kinderen in haar klas, mogen dat niet, zegt ze, die moeten aan wat hun moeder wil. En die moeders lopen dus wel vol zelfvertrouwen over het schoolplein!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten