zondag 23 augustus 2015

Een haat-liefde verhouding met je poes?

Voor de duidelijkheid dit gaat over m'n gecastreerde kater, in plaats van m'n poes voordat jullie denken van, wat is dit? Maar voor mij is een poes een poes, zoals elk dier voor mij een 'hij' of 'het' is. Ik ben niet zo iemand die een hond een 'zij' gaat noemen. Voor mij is een dier ook een dier en geen surrogaat kind, hoeveel ik ook om ze geef.....

We hebben een lieve poes, hij heet Joris. Een langharige Main Coon. Ik wilde altijd graag zo'n zwart-witte en die heb ik zo'n 12 jaar geleden ook aangeschaft. Niet alleen voor het mooie of leuke, maar ook voor de muizen! We hebben door de andere dieren, veel eten overal staan, en de muizen ruiken dit ook. Door Joris hebben we dan ook nagenoeg geen muizen. Het is echt een killer, een getrainde moordenaar. Zelfs ratten zijn niet veilig voor hem. Mijn poes functioneert dus uitstekend. Hij is al op leeftijd, maar blijft een jager!

Hij heeft volgens mij dan ook het ideale leven, hij doet waar hij zin in heeft en ligt de helft van de dag te slapen zonder zich ergens zorgen over te maken. Gewoon zoals een kat een leven wenst, niet zo'n binnen-kat (dat maken wij mensen ervan trouwens) die heel z'n leven binnen de muren verblijft, maar gewoon zijn, waar je wil zijn.

Tot nu toe lijkt mijn verhaal ideaal, maar ik heb een probleem met Joris. Altijd al gehad! Hij eet niet alleen ongewenste muizen en ratten, maar ook m'n gewenste duiven, kuikens, vogeltjes, etc. En daar heb ik zo'n hekel aan, dat ik hem regelmatig de nek om zou willen draaien. Spreekwoordelijk uitgedrukt. Ik word zo boos van binnen als hij weer een kuiken of een duif heeft gepakt. En die ellendeling, eet zo'n beestje dan niet helemaal op, maar alleen z'n kop. Zodra m'n duiven uitvliegen, onthoofdt hij ze. Zodra kuikentjes te ver bij hun moeder uit de buurt zijn, hup, kop eraf. Vreet 'm dan helemaal op, dan heeft het nog nut gehad!
Ik weet dat het z'n instinct is, maar ik kan het niet uitstaan. Ik moet me echt inhouden om dit instinct geen lesje te leren.

Maar omdat ik ook ongewenste bewoners heb hier, kan ik ook niet zonder hem......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten