zondag 1 februari 2015

Hoe gelukkig of ongelukkig word je zonder vrouwen?

Onze haan Arie, doet het teveel. Hierdoor sloopt hij z'n kippetjes. Door Arie z'n driften, worden ze kaal, totdat hij ze zelfs verwond, omdat de veren geen bescherming meer kunnen bieden. Zelfs met de dood tot gevolg..... Het is een soort (Brahma+Orpington) met een vrij losse verenkleed.

Als oplossing heb ik 'jasjes' geprobeerd die beschermen tegen deze gewelddadige sex. Maar dit werd niks. De jasjes hingen onderaan de poten en Arie zat er weer vrolijk bovenop. De enige oplossing is de haan er niet het gehele jaar bij laten lopen. Andere jaren, deed ik de haan maar weg. Een haan wegdoen, betekent voor het beest vrijwel zeker dat hij in de soep terecht komt. Het is niet leuk, maar het is niet anders. Van de 100 kuikens is min. 2/3 haan. En je kunt maar 1 haan hebben dus dat is het lot van de meeste mannen in de kippenwereld.

Omdat ik 'mijn Arie' vorig jaar wel een hèle mooie Arie vond, besloot ik hem in het najaar apart te zetten in een hok. Dat zal je leren om zo met vrouwen om te gaan!
Dit trouwens op advies van Leo (m'n man). Ik heb hem de vraag gesteld; "Wat wil je liever, dood of alleen nog maar kijken naar vrouwen en er niet meer bij kunnen?" Van de schrik bijgekomen, nadat hij hoorde dat het om Arie ging, gaf hij aan dat als je mag kijken, je dagelijks nog de hoop hebt dat je er weer bij mag en je dus nog wel een aardig leven kunt hebben. Ik dacht als vrouw, misschien is dit wel 'Arie pesten' waardoor hij zwaar depressief en ongelukkig wordt. En moet je dat zo'n beest niet besparen deze lijdensweg? Maar op advies van Leo, werd Arie apart gezet. Dit gebeurt trouwens heel veel in de fokwereld, maar het leek me zielig.....

Onder protest ging Arie in z'n hok zitten. Na een dag liep hij weer vrolijk tussen de dames. Ik had een kiertje open gelaten aan de bovenkant wat hij had gevonden en waar hij net doorheen kon. Dus nadat Arie er definitief achter de tralies ging, wende hij aan zijn situatie. Hij legde zich erbij neer, wist op een gegeven moment niet beter meer. Hij kijkt dagelijks door het gaas naar zijn 'chickies' en kukelt ze elke ochtend gezellig wakker, maakt een praatje als ze langslopen.

Nu de dagen weer langer worden, heb ik besloten dat Arie er wel weer bij mag lopen. Ik wil tenslotte in het voorjaar leuke kuikentjes hebben. Ik heb de bovenzijde van zijn ren weer open gezet, zodat hij erbij kan. Dat moet toch een feest zijn voor Arie! Ik dacht, Arie springt eruit en erop. Maar Arie kan er nu al ruim een week uit, maar blijft zitten! Ik heb al voer op de rand gelegd, maar hij is gewend aan zijn situatie en blijft waar hij zit, terwijl er een mooie wereld voor hem open ligt. Hij ziet het niet meer.......

Volgens de deskundigen is dit gedrag gelijk aan menselijk gedrag. Als mensen gewend zijn aan een situatie, blijven ze doen wat ze altijd doen, dus krijgen ze wat ze altijd kregen. De kansen en mogelijkheden die voor ze liggen, zijn niet zichtbaar. Dus voor heel veel mensen een leven vol gemiste kansen. Erg? Ligt eraan hoe tevreden je over je leven bent. Hoe krijg je het als mens voor elkaar, jezelf niet te beperken door je eigen gevormde gedachten? Je grenzen kunnen wel eens verder liggen dan je denkt, waardoor je meer kunt dan je nu beseft. Er iets veel mooiers voor je ligt, dan je nu hebt. Ingesleten beperkingen, vastgeroeste gewoonten, een beperkte blik......

Moet ik Arie zijn kansen zelf laten ontdekken, hem daarbij helpen, of moet ik hem pakken en er plompverloren tussen zetten?

De vragen die dan opkomen;
  • Gaat hij dit ooit zelf ontdekken of zit hij er gewoon na een aantal 'celibaat-maanden' nog?
  • Moet hij inzien dat de wereld die buiten het hok ligt mooier is en hij gelukkiger wordt? En hij dus zelf actie gaat ondernemen met de nodige hulp.
  • Of moet ik hem vangen, waardoor hij overstuur is en denkt, wat is dit nou weer, toch in de soep? En ineens blijkt dat hij weer met beide poten in het paradijs staat als 'stresskip' omdat hij niet beseft wat er nou is gebeurd? En hij er niks van geleerd heeft.

Wat denk jij wat het beste is voor Arie? Denk er eens overna.......... Heb jij trouwens ook zelf opgelegde beperkingen die helemaal niet blijken te kloppen? Mogelijkheden waar je veel gelukkiger van wordt? Nee, misschien dan maar 'gewoon' veilig in dat hokje blijven zitten, is ook een manier van leven!

By the way, misschien heeft Arie ontdekt dat het met al die vrouwen ook niet alles is en denkt hij, ik ga er mooi niet meer uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten