maandag 9 juni 2014

Marketing maakt mensen gek!

Wat mijn definitie van 'gek' in deze is? Afgedwaald zijn van de realiteit en denken dat wat niet normaal is, normaal is......

De hedendaagse marketing helpt de mens een aardig eindje op weg steeds vreemdere dingen te zien als realiteit. En zonder dat we het door hebben, volgen we. We betalen er zelfs bakken geld voor. Hoe komt dat toch?

De mens is een volger, wil erbij horen, wil het beste voor zichzelf en zijn/haar omgeving, geen schuldgevoel hebben, gewoon het beste willen hebben.

Ik reed in de auto van de week en hoorde op de radio de reclame van Royal Canin, hondenvoer. Loretta Schrijvers maakt ons in een kleine minuut wijs dat als wij die brokken niet kopen, we niet het beste voor hebben met onze pup. Want jij wilt toch het beste voor je pup? Bammm, schuldgevoel als die brokken voor jouw budget te duur zijn! 
En dan vertelt ze verder dat je het voer aan moet passen aan de neus van de hond! Want elke pup is toch anders? Ik vraag me dan werkelijk af of mensen naar een dierenwinkel gaan en daar brokken kopen die bij die neus passen? Maar het gebeurt!
En ze sluit af met zoiets als; 'En uw hond vindt het nog lekker ook'. Ja, dat zou er nog bij moeten komen, koop je die verdomde dure brokken en is het niet te eten!
Bij mij eten ze al jaren 10 kg zakken van de Lidl voor € 8,00 en groot en klein eten ze, gecombineerd met hun dagelijkse portie 'darmflora-bacteriën van de kippen die dit gratis achterlaten' wat erin gaat als koek, kom ik eigenlijk nooit bij de dierenarts..... Gewoon happy dogs, hoor.

Een ander voorbeeld is dat ik 'Zuiver drinkwater light' voorbij zag komen! Geloof je het? Nu is bronwater al iets waarbij je achter je oren moet krabbelen. Ons kraanwater is schoner dan het bronwater dat in flesjes zit. Er worden namelijk hogere eisen aan gesteld. Maar water uit flesjes is gezond, zegt de media, dus daarom drinken we dus water uit flesjes.... Logisch. Zien is geloven toch?

Daarom is marketing zo'n geweldig medium om geld te verdienen door mensen te hersenspoelen zonder dat ze het door hebben. Hier moeten toch veel mogelijkheden liggen, ook voor de tuinbouw! Telers hebben het woord 'marketing' weleens gehoord, maar weten nog niet helemaal wat ze ermee aan moeten.... Maar er gloort hoop aan de horizon, want de koplopers zijn op dreef, de volgers volgen, maar voor een aantal is de afstand toch te groot en zij halen het niet. Nooit leuk, maar wel een wet der natuur dat de sterkste meer kans hebben te overleven... En degene die mee kunnen veranderen!

1 opmerking:

  1. Marketing is toch een leuk vak.......... Beïnvloeden van mensen is een stukje psychologie, communicatie en marketing. Mooie en stevige combinatie. Maar het alleen marketing noemen klopt volgens mij niet helemaal. Marketing is "getting to the market" op de wijze die het meeste rendement op zal leveren. Hiervoor is kennis van de markt erg belangrijk en ook hoe de markt reageert.

    De tuinbouw is gelukkig groeiende in marketing. Steeds meer bedrijven houden zich bezig met communicatie. Vele merken schieten de grond uit. Leuk om te zien maar naar de consument de waarde die ze zoeken is nog twijfelachtig. Dat zullen we de aankomende jaren gaan zien.

    BeantwoordenVerwijderen