zondag 10 november 2013

Is humor op het werk iets van vroeger?

Inmiddels ben ik 40, voor mijn gevoel nog een jong 'blommetje', maar volgens de generaties die na mij komen, een vrouw van middelbare leeftijd. Als ik met mensen van mijn leeftijd en ouder praat, was vroeger alles leuker, gezelliger, grappiger. Er kon veel meer..... Mensen waren in voor een geintje. Er werd veel meer gelachen, zowel thuis als op het werk.
Als ik even verder ga op de werksituatie, gaf een collega onlangs aan dat het wellicht de crisis is. Zorgt deze ervoor dat we zo gespannen zitten te werken, dat er geen tijd meer is voor humor? 

Als ik terug ga naar mijn tijd bij Brinkman, inmiddels 20 jaar geleden, waren dit echter ook geen makkelijke tijden. We zaten toen midden in tijden van veranderingen, een reorganisatie, etc. En toch was er tijd voor humor, wat zorgde voor een positieve impuls om veel werk te verzetten, alles weer een beetje positiever zien. Ook bij Preforma hebben we het nodige beleefd, waar ik nog met veel plezier aan terug denk. Je moet zowat uitkijken dat je niet zo'n mens wordt dat het alleen over vroeger heeft en hier op moet teren om het leven aangenaam te houden.

Naarmate de jaren zijn verstreken, is die humor op de werkvloer voor mijn gevoel voor het grootste deel verdwenen. Maar goed, dat is mijn ervaring! Mischien is het bij anderen nog wel lachen, gieren, brullen?

Mensen zijn serieuzer geworden, bang dat er weer mensen zijn die het nièt leuk vinden. We passen ons aan aan de mensen die een kort lontje hebben en kiezen daarbij voor de veiligste weg. Lekker in die comfortzone vertoeven, is best prettig. Want stel dat je iets leuks/grappigs doet, en iemand voelt zich weer gepasseerd dan is het leed tegenwoordig niet te overzien..... In de huidige maatschappij is er altijd wel iemand die zich achtergesteld voelt, beledigd of gediscrimineerd voelt, zich tekort gedaan voelt, etc. Deze mensen kunnen altijd medestanders vinden en voordat je het weet, heb je een groep 'kleinzielige dwarsliggers'. Zo'n groep zorgt ervoor dat we een steeds vlakkere maatschappij krijgen. Steeds minder spontane en verrassende initiatieven. Gewoon automatische piloot zullen we maar zeggen.

Het vreemde is echter dat veel mensen wèl behoefte hebben aan wat meer humor, vooral op de werkvloer. Tenminste dat hoor ik om me heen! Het werkt motiverend, het zorgt ervoor dat er eens iets anders gebeurd, de teamgevoel wordt gestimuleerd, etc. Of is dit slechts een kleine groep in het geheel die dit als positief ervaart? Voor mijn gevoel had ik in mijn 20-er jaren veel meer lol dan de huidige jongeren van die leeftijd. Maar wellicht zie ik dit verkeerd....

Wat kunnen bedrijven hiermee? Want onderzoek heeft uitgewezen dat het productieverhogend werkt, doordat mensen meer werkplezier hebben. Medewerkers worden creatiever, kunnen beter samenwerken doordat de relaties onderling beter worden. Het werkt relativerend. Het is positief voor de medewerker, de leidinggeveñden en het bedrijf. Dit wil toch elk bedrijf?

Het zal voor een deel ook aan de leidinggevenden liggen van het bedrijf. Moeten zij dit stimuleren, waardoor het werkplezier wordt vergroot? Of is hun taak zo serieus mogelijk een bedrijf neer te zetten. Mogelijk kan het allebei? Of zijn de tijden veranderd en passen de termen als humor, grappen, lachen, gieren, brullen niet meer in het plaatje 'werk' anno 21013? En hebben de ouderen wel een behoefte, maar kan dit uitgelegd worden als een hang naar vroeger? En dan heb je de vraag, wat is nog leuk, wat is humor? 

Hoe ervaar jij humor op het werk?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten