zondag 5 juli 2015

Ik zie door de borden 'het bos' niet meer....

Als er een land met veel regels is, dan is het Nederland wel.... Voor alles wordt een regel (of een bord!) gemaakt. Als er iets uitzonderlijks gebeurt, worden op uitzonderingen direct regels gemaakt. Dit maakt het leven er niet eenvoudiger op.....

We maken een strak beleid om zwartrijden te voorkomen, poortjes moeten verhoogd worden in het nieuwe station omdat die 'boefjes' eroverheen blijven springen en onze conducteurs worden steeds vaker mishandeld......  Een aantal weken geleden was ik in Turkije, daar gaat het leven meer zoals het komt. In het openbaar vervoer hebben ze geen te lage poortjes, ov-kaarten die opgeladen moeten worden, mensen die vergeten in of uit te checken. Het leven lijkt daar een stuk simpeler op dat gebied waardoor ook goedkoper waarschijnlijk. Het openbaar vervoer is daar zelfs zo aantrekkelijk qua prijs dat je misschien wel geen eigen auto wilt. Terwijl wij de ene na de andere prijsverhoging krijgen voor het openbaar vervoer en er steeds minder mensen gebruik van maken waardoor het automatisch te duur wordt. En de files steeds langer. Raar hè?
In zo'n Turks dolmus-busje kom je overal voor 1,50 euro. Ook het systeem van betaling verbaasde mij, toen ik erop lette. Iedereen stapt in en uit. Iedereen geeft via andere passagiers geld naar voren en via dezelfde handen komt het wisselgeld weer terug vanaf de chauffeur. Je betaalt wanneer het je uitkomt, ervoor, ondertussen of erna. Ook al zitten er 20 mensen in dat busje op de één of andere manier betaalt iedereen en gaat het allemaal goed. Een onzichtbaar systeem of een scherp oog van de chauffeur. Raar he?

Een ander voorbeeld is de 'bebording' in ons kikkerlandje. Ik kan me niet voorstellen dat er in een ander land op deze wereld meer borden staan dan in Nederland. In onze Maasdijkse krant hebben we de rubriek 'Het moest verbo(r)den worden', elke maand treffen we de raarste borden aan in Maasdijk. En dit zal niet alleen in Maasdijk zijn. Wegen waar je normaal niet harder dan 30 km per uur mag in de bebouwde kom, worden voorzien van extra 30 km borden als er wegwerkzaamheden zijn. Dat geloof je toch niet.... Raar he?
Kijk maar eens om je heen, hoeveel borden zouden er weg kunnen zonder dat iemand ze mist en het toch goed blijft gaan. Naar mijn mening is dit meer dan de helft! Wat zou het landschap mooier worden...... En duidelijker!

Ik vraag me af of we door alle regels minder oplettend, alert, vriendelijk, beleefd, etc. worden? Het lijkt of we door regels juist tegendraads worden. Met als gevolg meer regels. Raar hè?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten