donderdag 28 mei 2015

Sommige bedrijven snappen het gewoon niet!

Ik zag op tv een cafe met een bord voor de deur 'iedereen mag hier gratis naar de wc, als je het maar netjes achter laat. En als je het leuk vindt, kun je hier ook blijven om wat te drinken." En het was er altijd druk, niet alleen voor een toiletbezoek. Een bedrijf dat iets voor je over heeft, je niets afdwingt. Daar krijg je als voorbijganger (potentiële klant) een warm gevoel van. Daar wil je wat kopen....

Elk jaar als ik over de vrijmarkt loop in 's-Gravenzande, hoor ik mensen klagen over de Hoogvliet die centraal in de vrijmarkt ligt. Elk jaar plakken ze een briefje op de deur dat de wc kapot is. Mensen met kinderen die daar in alle vroegte zitten soms al vanaf 3.00 uur, die wekelijks hun geld daar besteden, mogen op deze ene dag niet naar de wc. Door dit kinderachtige gedrag, wil je hier het liefst niks kopen. Ik snap het ook niet! Ik weet zeker dat je aan goodwill heel veel kunt verdienen en dat geen advertentie hier tegenop kan.
Maar goed wij hebben hier in Maasdijk zelfs een dokter die zijn 'klanten' voor een toiletbezoek naar de Plus-supermarkt een paar honderd meter verderop stuurt. Nu kan hij dit zich permitteren, omdat hij de enige dokter is in Maasdijk en blijkbaar genoeg patiënten heeft. Maar oh wee als er ooit een andere dokter bijkomt mèt wc én patiëntvriendelijke assistente, dan is het over voor hem. 

Zolang je een monopoly-positie hebt, kun je je vrij veel permitteren, dat zijn er weinig en die positie is slechts tijdelijk. Er komen ook andere tijden. Als je denkt dat je de wijsheid in pacht hebt en je boterham wordt steeds kleiner, komen er ook andere tijden, dan is je tijd als het ware geweest. Als je meedenkt met je doelgroep en ze verrast, komen er ook andere tijden, dat noemen we dan weer toekomst!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten