zaterdag 4 oktober 2014

Help vrije tijd!

Begin juli ben ik minder gaan werken bij Noordam Plants, mede doordat ik iets anders erbij wilde gaan doen. Ik had nu 1 dag om vrij in te vullen.... Met wat, wist ik nog niet. Leo zei, ga gewoon lekker niks doen! Tja..... 
Ik heb gedacht aan vrijwilligerswerk (rolstoel-rijden met ouderen vind ik bijvoorbeeld leuk!), een opleiding of méér huishoudelijke werkzaamheden verrichten thuis.  Dit is het allemaal niet geworden, vooral dat laatste niet, ha, ha! Via social media kwam ik onlangs in contact met CombiVliet, een mooie tomatenkwekerij bij mij om de hoek. Zij zochten iemand om de communicatie voor hen te verzorgen en vroegen me mee te denken hoe zij dit in konden vullen. Na een aantal gesprekken met hen én natuurlijk in overleg met de directie van Noordam Plants, heb ik besloten dit zèlf te gaan doen voor een aantal uur per week. Een mooi verlengstuk op wat ik nu doe, een schakel verder in de keten. Leuk!

Velen zullen zeggen, je werkt toch vier dagen en hebt het druk zat, met een huishouden, gezin, "dierentuin", de Maasdijkse krant en andere hobby's. Maar ik vind het te leuk om niet te doen! En zolang beide partijen er blij van worden, is het een win-win situatie. 

Ik heb wel wat met dit bedrijf. Een deel van de grond waar de kassen op staan in Maasdijk, is vroeger van Leo (m'n man) z'n vader geweest. Ik durf hem geen schoonvader te noemen, want ik heb de 'goede man' niet gekend. Voor mij is de belangrijkste voorwaarde dat ik het naar m'n zin moet hebben. Dit betekent niet dat het alleen maar leuk hoèft te zijn, het moet ook wel een beetje moeilijk en lastig zijn op z'n tijd, ik hou wel van een uitdaging! 

Ik kende al een aantal mensen van CombiVliet. En heb inmiddels kennis gemaakt met een deel van de mensen in Maasdijk. Als semi-buitenstaander, nog niet geïntegreerd, heb ik nu nog m'n buitenbril op. Wat zie ik daardoor? Een bedrijf wat heel goed tomaten kan kweken. Dat is hun business, dat is hun missie. Dit doen ze op een duurzame en verantwoorde manier met oog voor de kleinste details. Communicatie is hierdoor een gebied wat meer aandacht zou mogen krijgen, zoals dit eigenlijk bij de meeste tuinbouwbedrijven het geval is. Combivliet is zich hiervan bewust en willen dit graag verbeteren, zowel intern als extern. Die keuze vind ik daarom vooruitstrevend. Er is oa. een onderzoek geïnitieerd door CombiVliet onder klanten, collega-telers, medewerkers, toeleveranciers, etc. Ze zijn zich bewust van de sterkte punten èn de verbeterpunten. Dit zou elk bedrijf regelmatig moeten doen trouwens! Meten is weten is sturen.
Omdat ze al hun aandacht nodig hebben voor hun corebusiness = tomaten, krijgen andere werkzaamheden minder aandacht, waaronder dus communicatie. Aan mij de uitdaging dit samen verder uit te bouwen!

Ik ga jullie dus de komende tijd meer laten zien van dit bedrijf, de manier van telen van de verschillende soorten tomaten, het strak geregisseerde bedrijfsproces en de betrokkenheid van de mensen die er werken. Dat viel me op, de bevlogenheid van de mensen! Samen groeien is echt van toepassing op de manier van werken.

By the way; De producten worden nagenoeg biologisch geteeld en zijn qua gezond telen niet te vergelijken met buitenlandse producten. Dat wist ik eigenlijk niet, dat het verschil zo groot was...... Geen buitenlandse tomaten meer voor mij. We weten nog zoveel niet van onze Nederlandse tuinbouw, want telers blijven het liefst in de kas. Time to change?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten