zondag 19 augustus 2012

Zijn optimaal geteelde producten, plofgroenten?

Als ik kuikens heb, elk jaar rond Pasen, zijn ze in het najaar nog steeds geen volgroeide kip, Dat duurt toch minimaal 7-8 maanden. Ik geef ze elke dag gewoon te eten en te drinken. Eigenlijk leven ze een heel natuurlijk leven op een stukje grond waar ze heel de dag tokkend rondlopen. 
Hoe kan het dan dat de kipfiletjes die ik in de winkel koop, binnen 6 weken gegroeid zijn? Kuikens die in zo'n korte tijd, een soort "plofpuber" worden en bij een gewicht van 2 kg gereed zijn voor de BBQ. Een feit; het is wèl beter voor het milieu, snellere productie dus lagere kosten, het enige probleem is dat het eigenlijk niet te eten is, maar dat kan ook opgelost worden! De ontbrekende smaak breng je eraan door veel kruiden en sausjes erop te gooien en dan gaat het best zo'n turbokippie.....

We vinden het allemaal geen stijl, maar is het in de groententeelt anders? Een groot verschil is dat er geen dierenleed aan te pas komt, maar hier doel ik niet op.

De grenzen van de productie aantallen worden steeds verlegd. Steeds meer kilo's uit een vierkante meter! Er wordt natuurlijk op smaak geteeld, wordt er aangegeven, maar de productie-aantallen blijven het belangrijkst.
Heb je weleens een aardbei uit de volle grond gegeten en één gegroeid via een andere vorm van substraat? Of een tomaat, komkommer, etc? Echt een wereld van verschil. Eerst denk je bij het eten van producten uit de volle grond, hé, wat smaakt dat anders..... Ik heb gemerkt dat mijn smaak gewoon vervaagd is en dat ik gewend geraakt bent aan afgevlakte smaken. Het zijn de sausjes die het 'm doen!
Mijn komkommerplant thuis groeit langzamer dan bij de toptelers, omdat ie niet optimaal wordt geteeld, niet volgestopt wordt met de perfecte combinatie aan meststoffen en heel veel water. Het voordeel is wel dat ie naar komkommer smaakt! Dus het nadeel van smaak, is een lagere productie, dus minder opbrengsten. Gaan consumenten meer betalen voor smaakproducten? Of willen we straks geen "plofgroenten" meer en moeten telers na gaan denken over andere manieren van telen? Ik weet het niet......

1 opmerking:

  1. Smaak is voor een groot deel te sturen. Dat kost over het algemeen wel productie en maakt de kostprijs hoger. Tot nu toe belandt alles zo ongeveer op één en dezelfde hoop supermarktkwaliteit. Een smaaksegment zou wel kansen hebben, maar dan moet het zichtbaar zijn, consistent en verkrijgbaar. Bovendien moet de meerwaarde in de keuken duidelijker gemaakt worden, dan is de meerprijs misschien ook geen probleem. En consumenten moeten er aan gaan trekken. Vraag creëren door ze bij de supermarkt en elders de oren van het hoofd te zeuren. Sociale media moet je daarvoor inzetten, gecombineerd met live-consumentencontact en andere informatieoverbrengers. Meer smaak gaan telen zonder een goed communicatieplan daarachter is geen lang leven beschoren. (spreek uit ervaring)

    BeantwoordenVerwijderen